poniedziałek, 8 kwietnia 2013

Delhi metro

W Indiach może nie wszystko działa sprawnie, sporo nie działa w ogóle, reszta jak wielka prowizorka. Ale ta zasada nie dotyczy delhijskiego metra!






















W zeszłym roku mineło 10 lat od momentu uruchomienia pierwszych połączeń,  odkąd metro zaczęło zmieniać krajobraz miasta, sposoby podróżowania i nawet zachowania Indusów. Tabliczki na dworcach ostrzegają żeby nie pluć na ziemię, glos z megafonów poucza, żeby przy wsiadaniu najpierw wypuścic tych którzy są w środku i się nie pchać, różowe banery wskazują przedziały zarezerwowane tylko dla kobiet, policja pilnuje aby nie wnosić bomb ani nawet alkoholu. I to ciągle działa!


Jako jedno z niewielu wciąż miejsc w Indiach, metro jest nowoczesne, czyste, sprawnie zarządzane, punktualne i stosunkowo niedrogie. Cena za przejazd uzależniona jest od długości trasy – najtańsze bilety zaczynają się od 8 rupii (50 groszy) i dochodzą do 40 rupii (2,5 zl). Metro przewozi codziennie ponad 2 miliony pasażerów, więc czasem jest naprawdę tłoczno i nieprzyjemnie, ale całościowa ocena wypada pozytywnie.


Historia delhijskiego metra to przykład, że w Indiach jednak dużo się udaje! Budowa metra zaczęła się w 1998 r. I już w 2002 roku owarto pierwsze połączenie! Nie wiem czy warto przypominać, że budowa metra w Warszawie zaczęła się w 1983r., pierwsze połcznie otwarto dopiero w 1995, a całą linię ukończono w 2008 r. po 25 latach pracy! Przy tym metro w Delhi ma obecnie 6 linii (Warszawa 1+ 1 w budowie), 192 kilometry (Warszawa – 23 km), 142 stacje (W- 21). 


























Co ważne jednak, większoć linii i stacji w Delhi, podobnie jak w wielu miastach azjatyckich zbudowana jest nie pod ziemią ale wzniesione ponad drogami na betonowych palach (może to pomysł też dla Polski?).


Delhijskie metro cały czas się rozbudowuje i jeśli kolejne fazy zostaną zrealizowane zgodnie z planem, w 2021 r. będzie liczyło już ponad 400 km linii kolejowych! Sukces Delhi skłonił też inne miasta do budowy własnego metra. Dopiero co pierwsze połączenia otwarto w Mumbaju, zaawansowane prace są w Kalkucie i Chenai, a łącznie 12 miast z populacją ponad 2 miliony mieszkańców rozpoczyna prace!

wyjątkowo mało ludzi bo zdjęcie zrobione w święto narodowe rano

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz